loading...
روستای ما
قاصدک روحی بازدید : 313 شنبه 08 بهمن 1390 نظرات (0)

میخام از روز چهل هشتم بگم

 میدونم چند روزه رد شده و لی خوب بدجوری ضایع شدم ، و این مطلب بدجوری ذهنمو درگیر کرده بود واسه همین اومدم بنویسم تا مگه فراموش کنم . 

 

آخه  فکر میکردم امسال هم مثل هرساله

و چقد سفارش دادم عکس بگیرین از حلیم  چهل هشتم  که میخام بهترین عکسها رو بزارم .

آخه هرسال تو این روز یکی از برادران روحی ( پدر و عموهایم  ) پیرو پدرشون ،تو این روز واسه عزاداران حلیم آماده میکردن ، ولی امسال این سنت شکسته شد و یه غذای دیگه طبخ شد خوب بود ،خدا قبول کنه ،ولی خوب اون شور و حرارت و همکاری و همبستگی که در تهیه حلیم بود تو تهیه این غذا  نبود .

یادمه سالهای پیش ، روز قبلش خانمهای روستا می اومدن با هم بلغورها رو میشستند و روز بعد قبل از اذان صبح آشپزها و چند نفر از اهالی روستا می اومدن و آشپزی شروع میشد و و حدود ساعتهای 11 و اینا که میشد جوونای روستا می اومدن با چه شوق و ذوقی حلیم رو بهم میزدن  هر کسی به نیتی و خانمها هم نیز در این مراسم شرکت میکردن و به نیت حاجات خودشون  و دیگران حلیم  رو به هم میزدن و جالبه هنوز هم که هنوزه از قدیمی ها یاد میکنن مثلا میگن ای جای رمضان کوهستانی خالی و محمد یزدی و اینا بعد از اینکه خوب حلیم رو شلاق میزدن و اماده شد توزیعش میکردن ولی خوب اینها همه مال پارسال و سالهای گذشته بود ولی خوشحالم که  پدرم بشدت به این حلیم پایبندن و میگن به هیچ وجه این رسمو عوض نمیکنن و انشالله سالی که نوبت ما بشه از این شور و هیجان و همبستگی عکس میگیرم و با جزئیات بیشتر واستون عکس میزارم   .

 

پی نوشت : دیشب خونه عموجان بودیم و راجع به این قضیه حرف زدیم و گفتند بنا به دلایلی فقط امسال این کار رو کردند ؛ سالهای بعد همین حلیم برقراره انشالله

قاصدک روحی بازدید : 200 دوشنبه 14 آذر 1390 نظرات (0)

مراسم تاسوعا در روستای ما نیز بدین صورت برگزار شد که مثل روال هر سال بود

صبح خیلی زود زیارت عاشورا برگزار شد و بعد از ان نیز با صبحانه از عزاداران پذیرایی شد و حدود ساعت 9 هیئت از جلو مسجد بالا (امام حسین ع ) به سمت مزار شهدا حرکت کردند و در این مسیر نیز اگر کسی گوسفند نذری دارد به محض رسیدن هیئت به جلو منزل ایشان قربانی میکنند و ضمنا در طول مسیر نیز از عزاداران حسینی با شیر و کیک پذیرایی میشوند و بعد از اینکه هیئت به سر مزار شهدا رسیدن بعد از لختی درنگ به سمت مزار شهدای روستای قلعه میدان حرکت میکنند و در انجا دو هیئت ادغام میشوند و همصدا عزاداری میکنند  و به رسم مهمان نوازی با ورود به روستای قلعه میدان مداحی انجا قطع شده و مهمان که همان روشن آباد میباشد مداحی میکند و نیز روحانی روشن آباد به سخنرانی میپردازن و بعد از اتمام مراسم بر میگردن یکی از نکات جالبی که در این عزاداری واسم جالب و ماندگار است خداحافظی است که به این صورت می باشد.

هیئت روشن اباد میگویند :

 ای اهل عزا یکسر          اجرتون به پیغمبر

رفتیم و خدا حافظ            گفتیم و خدا حافظ

و هیئت قلعه میدان در جواب میگویند :

ای اهل عزا یکسر       اجرتون به پیغمبر

رفتین  و خدا همراه           گفتیم و خدا همراه

قاصدک روحی بازدید : 341 شنبه 05 آذر 1390 نظرات (0)

محفل  شیرخوارگان حسینی امروزجمعه هفتم  محرم در منزل یکی از هم روستاییان عزیز از ساعت 8 الی 10 صبح  برگزار شد .

 به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین سید جلال حسینی معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی  هدف از برگزاری محفل شیرخوارگان حسینی  پرورش عواطف عاشورایی و به نمایش گذاشتن ابعاد منشوری قیام حسینی با محوریت شهید شیرخوار کربلا، حضرت علی اصغر(ع) می باشد .

 این مراسم به همت پایگاه بسیج خواهران روستا  برگزار شد، شیرخوارگان حسینی با لباس‌های یک‌دست و بستن پیشانی‌بند یا حسین علیه السلام  و یا ابولفضل (ع) در این مراسم شرکت کردند.

 بانوان روستا با حضور فرزندان شیرخواره خود در عزای حضرت علی اصغر(ع)، کودک شش ماهه امام حسین(ع) حضور پیدا کردن و در این مراسم نیز آقای حسینی نیز به مداحی پرداختند و با مداحی خوبشون مارا به حال و هوای کربلا بردن .




قاصدک روحی بازدید : 365 دوشنبه 23 آبان 1390 نظرات (1)
بهانه عید غدیر خم

آزمایش دوست: کفى بالصحبه اختبارا [ غرر الحکم، ج 2، ص 557، ح 27. ] براى رفیق گرفتن، همان آزمون کافى است.
لا تامن صدیقک حتى تختبره و کن من عدوک على الشد الحذر [ همان، ص 810، ح 151. ] از دوستت ایمن مباش تا این که او را بیازمایى و بسیار با احتیاط با دشمنت برخورد کن.

 تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعکس، کد موسیقی، روزگذر دات کام http://roozgozar.com  
لزوم شناخت رفیق راه: سل من الرفیق قبل الطریق [ نهج البلاغه، نامه ى 31. ] پیش از آن که درباره ى راه بپرسى، درباره ى رفیق راه بپرس.

 تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعکس، کد موسیقی، روزگذر دات کام http://roozgozar.com  
اهمیت آزمایش در رفاقت: من اتخذ اخا بعد حسن الاختبار دامت صحبته و تاکدت مودته [ غرر الحکم، ج 2، ص 695، ح 1260. ] کسى که پس از آزمایش صحیح، کسى را به دوستى برگزیند، رفاقتش پایدار و دوستى اش استوار خواهد ماند.

 تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعکس، کد موسیقی، روزگذر دات کام http://roozgozar.com  
آزمایش قبل از دوستى: قدم الاختبار واجد الاستظهار فى اختیار الاخوان و الا الجاک الاضطرار الى مقارنه الاشرار [ همان، ص 541، ح 98. ] در بر گزیدن دوستان و برادران، آزمایش را مقدم دار و در کار جستن پشتیبان بکوش، و گر نه، ناچارى، تو را مجبور مى کند که با بدان و ناپاکان نزدیکى و دوستى کنى.

 تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعکس، کد موسیقی، روزگذر دات کام http://roozgozar.com  
نتیجه ى ناسنجیده دوست گرفتن: من اتخذ اخا من غیر اختبار الجاه الاضطرار الى مرافقه الاشرار [ غرر الحکم، ج 2، ص 695، ح 1259. ] کسى که ناسنجیده و بدون آزمایش با دیگران پیمان دوستى مى بندد، ناچار باید به رفاقت اشرار و افراد فاسد تن در دهد.

 تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعکس، کد موسیقی، روزگذر دات کام http://roozgozar.com  
عشق و محبت دروغین: من عشق شیئا اعملى بصره و امرض قلبه [ نهج البلاغه، خطبه ى 109. ] هر کس به چیزى بیهوده و بدون اهداف والاى الهى عشق ورزد، عشق و دوستى دروغین چشمان او را نابینا و قلبش را بیمار مى سازد.
اى بسا ابلیس آدم روى هست پس به هر دستى نباید داد دست .

 تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعکس، کد موسیقی، روزگذر دات کام http://roozgozar.com  
آزمایش حساب شده: من عرف من اخیه وثیقه دین و سداد طریق فلا یسمعن فیه اقاویل الرجال [ نهج البلاغه، خطبه 141. ] کسى که "در آزمایش حساب شده" از دوست خود، اطمینان و استقامت در دین و درستى راه و رسم زندگى مشاهده کند، دیگر نباید به سخنان این و آن توجه نماید.

 تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعکس، کد موسیقی، روزگذر دات کام http://roozgozar.com  
دوست خوب میزان سنجش: الحازم من تخیر لخلته، فان المرء یوزن بخلیله [ غرر الحکم، ج 1، ص 89، ح 2048. ] دور اندیش کسى است که دوست نیک را بگزیند، زیرا که مرد به دوستش سنجیده مى شود.
اول بگو با کیان زیستى که تا من بگویم که تو کیستى

عید غدیر خم بر تمام شیعیان وهموطنان و دوستان عزیز مبارک

 تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعکس، کد موسیقی، روزگذر دات کام http://roozgozar.com

 

[ دوشنبه ٢۳ آبان ۱۳٩٠ ] [ ٤:۳٦ ‎ب.ظ ] [ روحی ]
قاصدک روحی بازدید : 357 شنبه 16 مهر 1390 نظرات (0)

سلام به دوستای گلم

خوبین

میلاد باسعادت امام رضا رو از طرف خودم و همه روشن آبادیها بهتون تبریک میگم این دو کارت پستال ناقابل هم تقدیم به همه شما عزیزان امیدوارم خوش تون بیاد فقط زیاد گیر ندین چشمکتو فتوشاپ تازه کارم


قاصدک روحی بازدید : 215 یکشنبه 06 شهریور 1390 نظرات (0)

ماه رمضان ماه خدا شروع شد ماه ضیافت اله انشالله که همه بتوانیم همه ما در این ماه از تمام برکاتش بهره مند بشویم

و اما ماه رمضان و کار هایی که در روستای ما انجام میشود همونطور میدونید یکی از چیزهایی که خیلی ثواب دارد تلاوت قران هست و در روستای ما نیز به این مهم ارزش میدهند و سه جلسه قران در طول روز برگزار میشود که دو محفل آن مربوط به آقایون میباشد که یکی محفل معروف به دسته بالاست یعنی افراد بالای روستا عضو ان میباشند ویکی هم دسته پایین که این هم مربوط به ساکنین محترم پایین روستا هست و محفل سوم هم از خانمها میباشد و این محفل به صورت چرخشی در منزل یکی از اهالی میباشد و طوری شروع میشود که بتوانند در روز حتما یک جز بخوانند و پایان جز اذان مغرب باشد و بعد نماز سفره های افطار پهن میشود که این سفره های افطاری هم مثل دل مردم روستامون خیلی ساده و بی آلایش میباشد البته چند شبی هم افرادی از روستا هستند که هر سال در شبهای خاصی خصوصا شبهای قدر  افطاری مفصل میدهند.یه چیز دیگه هم که امسال جدید بود این بود که یکی از خیرین محل تهیه سحری شب قدر  رو دیده بود و خداییش مرد هم خیلی از این کار راضی بودن و خصوصا خانما چون در این شب به این مهمی میتوانستن به طور تمام و کامل از مراسم قدر استفاده کنند

[ یکشنبه ٦ شهریور ۱۳٩٠ ] [ ٩:۱۸ ‎ق.ظ ] [ روحی ]
قاصدک روحی بازدید : 269 چهارشنبه 04 خرداد 1390 نظرات (0)

عید فطر رو به همه هم ولایتی های عزیز تبریک میگم

و ارزومندم که انشالله طاعات و عباداتتون مورد قبول حق قرار گرفته باشه انشالله

درباره ما
توضیحاتی در مورد روستای ما روشن آباد و قلعه میدان و همسایه هاش که شامل روستای حسن اباد و سبه بیروت خرسف البلاغ و کلاته تیرکمان دهنو و چنار و علاوه بر این مطالب مطالب علمی مفید و جالب گذاشته خواهد شد
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به نظر شما بهتر است چه مطلبی در وبلاگ گذاشته شود؟
    سلام

    سلام کاربر مهمان

    خوشومدین

    شما عضو سایت نیستین و یا با کاربری خود وارد نشده اید

    پس برای استفاده بیشتر عضو شده یا با کاربری خود وارد شوید.

    آمار سایت
  • کل مطالب : 116
  • کل نظرات : 71
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 47
  • آی پی امروز : 26
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 488
  • باردید دیروز : 999
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 3,351
  • بازدید ماه : 11,243
  • بازدید سال : 20,858
  • بازدید کلی : 202,184
  • پیام مدیر سایت به دوستان عزیز

    با تشکر از دوستان عزیزی که عضو شده اند  و یا  میخواهند عضو بشوند   

    اعضای محترم شما میتوانید با کاربری خودتان وارد شده  و در سایت یا انجمن سایت مطلب و عکس دلخواه خودتان را در موضوع مربوطه منتشر بنمایید. 

                                                                                      با تشکر از شما عزیزان